Tilbage

Styrkelse af migrantbørns adgang til uddannelse

Organisation:

International Børnesolidaritet

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Bevillingstype:

Projekt E (3 - 5 mio)

Projekt start:

01.02.2013

Projekt slut:

31.12.2015

Beviliget beløb:

4.919.823,00 kr.

Indsatsen foregår i følgende lande:

  • Bolivia

Lokale partnere:

  • Acción Andina de Educación(AAE)
  • Centro Creativo Artístico educar es fiesta
  • Fundacion Comunidad de Productores en Artes (COMPA)
  • Fundación Inti Phajsi

Overordnede mål :

Børn fra periurbane områder udnytter deres ret til inkluderende uddannelse

Umiddelbare mål :

'- Indianske børn får selvværd, kulturel identitet og sociale og uddannelsesmæssige kompetencer i lektieklubberne. - Forældre får viden til at støtte deres børns deltagelse i inkluderende undervisning, og lærere og forældreråd får viden om og støtter den inkluderende metode. - Samarbejdspartnerne koordinerer tiltag til at synliggøre retten til skolegang for indianske børn og formulerer en inkluderende læringsmetode som inspiration til det offentlige skolesystem.

Målgrupper :

3.561 børn, ca. 50% piger, 50% drenge i alderen 6 - 14 år 360 lærere, ca. 60% kvinder 540 lærerstuderende, heraf 60% kvinder 790 forældre, heraf ca. 60% kvinder

Resume:

Projektet arbejder med støtte til skolegang til 3.561 indianske migrantbørn i periurbane kvarterer i El Alto, Potosí, Sucre og Cochabamba. Børnene lever i en situation af fattigdom og vanrøgt med forældre, der periodevist arbejder på landet. Gennem lektieklubberne får børnene styrket deres faglige og sociale kompetencer for at kunne gennemføre skolegangen. Der arbejdes med en inkluderende pædagogisk metode med vægt på selvværd og kulturelle identitet. Der etableres begyndende fortalervirksomhedsarbejde med kampagner og festivaler med børnene som aktører. Workshops for skoleledelser, lærere, lærerstuderende, elevråd og forældre ses både som læring og fortalervirksomhed. De fire samarbejdsorganisationer COMPA, Inti Phajsi, AAE og Educar es Fiesta får kapacitet til fælles synliggørelse af børnenes ret til skolegang og til at formulere en inkluderende læringsmetode som inspiration til det offentlige skolesystem.