Tilbage

Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru

Organisation:

Axis

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Bevillingstype:

Projekt C (0,5 - 1 mio)

Projekt start:

01.08.2012

Projekt slut:

31.03.2014

Beviliget beløb:

767.130,00 kr.

Indsatsen foregår i følgende lande:

  • Peru

Lokale partnere:

  • TAREA ASOCIACIÓN DE PUBLICACIONES EDUCATIVAS

Overordnede mål :

Elevrådsorganisationen AARLE er en anerkendt social aktør, der deltager aktivt i udviklingen af politikker, som sikrer de unges inklusion på lokalt og regionalt niveau i Ayacucho-departementet i Peru.

Umiddelbare mål :

1. AARLE som organisation er styrket og udvidet 2. AARLE og elevrådene fra 20 skoler har styrket deres fokus på interkulturelt medborgerskab, konflikthåndtering og projektudvikling

Målgrupper :

I projektet indgår 20 skoler fra de to provinser Huamanga og Víctor Fajardo. Den primære målgruppe er 153 AARLE ledere og elevrådsmedlemmer af quechua-oprindelse (71 kvinder), 240 lærere (120 kvinder), 60 forældre af quechua-oprindelse (25 kvinder) og 20 embedsmænd fra de lokale myndigheder (8 kvinder). Den sekundære målgruppe består af 3500 elever af quechua-oprindelse (1400 kvinder), 60 forældre (25 kvinder) og 20 skoleledere (8 kvinder).

Resume:

Projektets overordnede formål er at øge indianske unges indflydelse på de lokale politiske beslutningsprocesser i Ayacucho-regionen i Peru. Det skal ske ved, i samarbejde med partneren Tarea Asociación de Publicaciones Educativas, at styrke elevorganisationen AARLE som fortaler for elevernes interesser og rettigheder. Projektet fokuserer på organisationsudvikling og kapacitetsopbygning af AARLE og elevrådene fra 20 skoler i de to provinser Huamanga og Víctor Fajardo. Eleverne bliver gennem deltagelse i workshops og elevmøder styrket i deres kompetencer inden for interkulturel medborgerskab, kommunikation, projektudvikling og konflikthåndtering. For at sikre omgivelsernes støtte til de unge, inddrager projektet også lærere, forældre og skoleledere, samt de lokale myndigheder.