Tilbage

Skolehaver Moray, 3. fase

Organisation:

Axis

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Bevillingstype:

Projekt D (1 - 3 mio)

Projekt start:

01.07.2009

Projekt slut:

31.05.2012

Beviliget beløb:

2.814.351,00 kr.

Indsatsen foregår i følgende lande:

  • Peru

Lokale partnere:

  • Pachatusan

Overordnede mål :

Den grundlovsgivne ret til en interkulturel, tosproglig uddannelse af kvalitet, med fokus på køn, økologi og produktion, er sikret.

Umiddelbare mål :

1: D. 1. april 2011 er Moray-modellen formelt og reelt integreret i det formelle uddannelsessystem i Cuzco-regionen. 2: D. 1. april 2011 er den pædagogiske Moray-model valideret til anvendelse i landsbyskoler i Cuzco-regionen med interkulturel, produktiv-økologisk og tosproglig komponenter, med særligt fokus på køn. Der er produceret undervisningsmaterialer til facilitering af modellen til nye skoler; der er etableret et system med ressourcer til den praktiske udbredelse af modellen til nye skoler (et institutionelt samarbejde mellem DREC, UGELer og Pachatusan samt de menneskelige og materielle ressourcer til udbredelse af modellen). 3: Civilsamfundet i Cuzco har et godt kendskab til Moray-modellen og indgår aktivt i opbakning til Moray-modellens udbredelse i Cuzco-regionen.

Målgrupper :

Primære målgrupper: Skoleelever i grundskolen (drenge og piger):3166 Lærere i 43 skoler (35 nye +8 gamle): 186 Universitetslærere 19 Sekundær målgruppe: Funktionærer i UGELer: 126

Resume:

De indianske børn i Perus højland klarer sig generelt markant dårligere i skolen end deres jævnaldrende fra byerne. Frafaldet er alarmerende højt og kun få gennemfører en længere uddannelse. Axis’ samarbejdspartner, Pachatusan, har udviklet en alternativ uddannelses-model for grundskolens klassetrin, Moray-modellen, baseret på højlandsindianernes egen kultur, kundskaber og traditioner. Efter 4 år kan det klart dokumenteres, at Moray-modellen sikrer de indianske børn en bedre læring. I projektets 3. fase sigtes der mod at sikre modellens bæredygtighed på længere sigt: Der skal produceres undervisningsmaterialer, som skal hjælpe lærere i landsbyskolerne til at integrere Moray-modellen i deres undervisning, og modellens forankring og udbredelse i det formelle uddannelsessystem skal sikres.