Tilbage

Street Food Project, Kolkata

Organisation:

InnoAid

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Bevillingstype:

Projekt B (0,2-0,5 mio)

Projekt start:

15.06.2011

Projekt slut:

30.09.2013

Beviliget beløb:

499.938,00 kr.

Indsatsen foregår i følgende lande:

  • India

Lokale partnere:

  • Joygoplapur Gram Vikash Kendra (JGVK)

Overordnede mål :

At styrke et bredt spektrum af gademadssælgere i Kolkata, ved at opbygge deres kapacitet til at imødekomme nationale regulativer for gademadssektoren, samt støtte processen for anerkendelse og formalisering af sektoren på statsniveau i West Bengal.

Umiddelbare mål :

Mere end 500 gademadssælgere og deres familier vil til marts 2013 have fået et sæt af praktiske, pædagogiske og tekniske værktøjer til at forbedre deres affaldshåndtering, hygiejnepraksis og kiosk design, som vil hjælpe dem til at imødekomme nationale regulativer. Igennem hele projektet vil lokale myndigheder have været bekendt med projektets formål og udvikling for at sikre en kontinuerlig sparring og opbygning af indsigt til hvordan nationale regulativer kan implementeres ud fra løsninger skabt i tæt samarbejde med gademadssælgerne selv. Mere end 100 gademadssælgere vil til marts 2013 have organiseret sig i mindre selvhjælpsgrupper for at implementerer og styre kollektive løsninger som kan styrke deres uafhængighed, kapacitet og adgang til kapital og opsparing.

Målgrupper :

Projektets målgruppe er cirka 500 sælgere af tilberedt mad langs gaderne i Kolkata, West Bengal. Gademadssælgerne er iværksættere med en lav indkomst som normalt har ingen eller meget lavt uddannelsesniveau. Deres virksomhed udgør ofte den primære indtægtskilde for deres familier og projektet sørger at involvere hele familien med fokus på også at styrke kapaciteten af de kvinder som er involveret i forberedelsen af gademaden fra hjemmet. Gademadssælgere har forskellige baggrund og oprindelse, idet de kommer fra både by-og landområder og fra West Bengal samt andre indiske delstater. InnoAid og gademadsprojektet diskriminerer ikke over kulturelle, etniske eller anden gruppe identitet, men er baseret på en styrkelse af det civile samfund.

Resume:

Gademad spiller en vigtig socioøkonomisk og kulturel rolle i Kolkata, Indien, hvor omkring 7 millioner mennesker dagligt er kunder hos de ca. 130.000 sælgere af gademad. Til trods for gadesælgernes værdi i civilsamfundet arbejder de under utilstrækkelige forhold, der ikke imødekommer den indiske regerings regulativer. Dette projekt tager udgangspunkt i at sikre eksistensen af, og forbedre forholdende for, salg af gademad i Kolkata med fokus på at udvikle et sæt af tekniske og ikke-tekniske redskaber, der giver gadesælgerne mulighed for at imødekomme den regeringens regulativer. Projektets løsninger er udviklet ud fra gadesælgernes kultur, behov, prioriteter, råderum og egne ideer. Derudover sætter projektet fokus på at højne gadesælgernes hygiejne- og sanitetsniveau, samt skabe en bedre infrastruktur langs gaderne. Projektet sker primært i samarbejde med en lokal NGO med stor erfaringen indenfor kapacitetsopbygning af lokal samfund i West Bengal, samt lokale sekundære NGO-partnere med erfaring indenfor den uformelle erhvervs-sektor i Kolkata.