Tilbage

Bag mærkatet - oplysningskampagne om landarbejderliv i sydafrikansk vinproduktion

Organisation:

Global Aktion - Mennesker & miljø før profit

Pulje:

Oplysningspuljen

Bevillingstype:

Oplysningsaktivitet

Projekt start:

06.05.2020

Projekt slut:

01.02.2021

Beviliget beløb:

25.000,00 kr.

Indsatsen vedrører følgende verdensmål:

  • Mål 5: Ligestilling mellem kønnene
  • Mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Mål 10: Mindre ulighed

Indsatsen foregår i følgende lande:

  • Denmark

Resume:

Formålet med denne oplysningsaktivitet er at sætte fokus på sydafrikanske landarbejderes vilkår under produktionen af nogle af de helt almindelige varer, vi køber i danske supermarkeder. Det er sjældent, at forbrugerne bliver gjort opmærksomme på produktionsforholdene og de massive rettighedskrænkelser; både faglige, sociale og politiske, som produktionen ofte indebærer for fattige arbejdere på landet. Ved hjælp af en alternativ mærkningsordning og debatarrangementer, vil vi oplyse den danske befolkning om landarbejdernes forhold og gøre det lettere for den bevidste forbruger at tage et informeret valg om ikke at støtte slavelignende arbejdsforhold i Syd.